dimarts, 16 de setembre de 2008

Maranello Ferrari, Manresa PTV


Cap als anys 20, a Maranello (Itàlia) va aparèixer una gran empresa de fabricació d'automòbils. Ferrari ha anat creixent de dècada en dècada passant a ser un autèntic referent de l'automobilisme, tan pel que fa als vehicles de luxe com en els de competició.

Durant els anys cinquanta, va aparèixer a Manresa el que seria en aquella època una autèntica sensació, el PTV. Fou un vehicle ideat, construït i distribuït des de la nostra ciutat. L'empresa Automòbils Utilitaris SA (alguns la coneixereu millor pel seu nom actual, AUSA) era la responsable d'aquest vehicle. Durant els anys, AUSA va anar presentant diversos models del seu PTV, el Ballena, el Coca, el descapotable, la furgoneta i el 400. L'aparició del mític 600 de la SEAT va suposar la desaparició del PTV i dels automòbils fets per petites empreses.

Què hagués passat si el nostre estimat PTV no només hagués venut uns pocs milers de vehicles per tot l'estat espanyol? Us podeu imaginar l'automòbil manresà a l'alçada d'un Lamborghini Jalpa, o d'un Ferrari F400? Jo ja veig el PTV Ballena amb la seva magnífica carrosseria super mega lluent i on es podria veure clarament reflectida la imatge de l'hostessa amb banyador que reclamaria l'atenció dels visitants de tots els salons de l'automobilisme del món. En el fons, el PTV pot ser el reflex de la nostra ciutat, una gent amb ganes de menjar-se el món en molts sentits però amb un sentiment brutal que el veí la té més grossa. De fet, amb el PTV aquest paral.lelisme hi té força joc i més tenint en compte les dimensions d'aquest petit cotxe.

Si Manresa fos la capital de l’automobilisme gràcies al gran impacte que hauria suposat per al món els diversos models del PTV, ara ens podríem veure reflectits a la wikipedia com el bressol irrefutable del món del motor. Montmeló mai hauria estat conegut per mig món per ser el municipi que posseeix un gran circuit sinó que ho seria pel fet de tenir una bonica església romànica (que la té), ja que el circuit de Catalunya seria situat, sense cap mena de dubte, al nostre estimat Congost, a tocar d'una coneguda fàbrica de pneumàtics. Si fos així, podríem estar ben tranquils, ja que la fàbrica de la Pirelli no correria perill de ser descentralitzada ni hi hauria cap treballador amb la soga al coll com alguns estan avui en dia. De ben segur que la direcció de l'empresa no dubtaria gens en instal·lar a Manresa la seva seu mundial.

D'altra banda, si tot aquest tema del circuit del Congost no hagués aconseguit arribar a bon port a causa de la falta d'espai a la zona, una altra opció a tenir molt en compte seria la possibilitat de fer un gran circuit urbà al més pur estil Mònaco. De corbes, carrers estrets i mal indicats, pujades i baixades i altres obstacles en tenim un munt i farien del centre de Manresa un lloc perfecte per aquest tipus de prova, o potser millor, per a gravar-hi concursos al més pur estil Humor Amarillo. De fet, està clar que l'única via mínimament recta, la carretera de Vic o la de Cardona, serien destinades a aquelles curses d'automòbils ultraràpids que acaben traient un paracaigudes per a frenar-se.

Fantasia sí, però tot i això, el PTV va marcar un abans i un després per a la ciutat i pel món de l'automobilisme català. Actualment, aquest vehicle està ben valorat i considerat una autèntica peça de museu. Llàstima que els seus creadors tinguessin la mala bava de posar Ausa al nom de la seva entitat, segurament una de les empreses manresanes que han arribat més lluny. Pels que no ho sapigueu, Ausa és el nom que rebia la zona de Vic durant l'època dels Ibers i de l'ocupació romana. Hauria estat millor fer referència als Lacetans, no?

(imatge de la web del PTV, http://www.microptv.com)

6 comentaris:

Jordi Bonvehí i Castanyer ha dit...

Famosos els PTV perquè no tenien la marxa enrere, havies d'empènyer... i aparcar-lo tu mateix

Love and Hate ha dit...

anaven amb motor aquest cotxes o també els havies d'empènyer? juju

Monik ha dit...

Adrià....més circuits urbans, no!! No donen gaire joc, qui fa la pole acostuma a guanyar...no hi ha avançaments. Prefereixo els circuits "normals", són més emocionants. Tot i que un circuit urbà a Manresa tindria el seu què. Una abraçada. No sé pas com he arribat fins el teu blog...

Anònim ha dit...

El PTV si que tenia marxa enrera, el que passa és que depèn de quan era més fàcil aparcar-lo empenyent... El motor és com el d'una motocicleta de l'època, de 250 cc. La velocitat màxima seria d'uns 70 km/h en baixada o pla, pq les pujades són dures per un motor tant petit

Moltes gràcies per l'article

www.microptv.com

Àlex Gómez Ribera ha dit...

el PTV és com un mite. Un dia el vaig veure en una exposició i era tant petitó! Però molt maco.

Jordi Bonvehí i Castanyer ha dit...
L'autor ha suprimit aquest comentari.